Tuin van de maand
Gepubliceerd: 1 april 2023

Tuinen Mien Ruys, Dedemsvaart

Er is vast geen tuinliefhebber te vinden die nog nooit de Tuinen Mien Ruys in Dedemsvaart (Open Tuinen Gids 2023 nr 88 !) heeft bezocht. Toch brengt de Commissie Groen Erfgoed (CGE) van de NTs deze tuinen dit keer als ‘Tuin van de Maand’ onder de aandacht. Er is iets aan de hand namelijk: in de naaste omgeving van het prachtige complex gaat gebouwd worden, en daar maakt de Commissie zich zorgen over. De nu aanwezige rust van de omgeving draagt immers bij aan de beleving van de tuinen, en verstoring ervan zou doodzonde zijn.  Het bestuur van de Stichting Tuinen Mien Ruys doet zijn uiterste best om de schade te beperken; de NTs draagt bij door de tuinen nog eens extra in het zonnetje te zetten!

Zie ook:  https://www.tuinenstichting.nl/actie/nieuwbouw-naast-de-tuinen-mien-ruys/

Alle foto’s van dit artikel zijn eigendom van de Tuinen van Mien Ruys

MIEN RUYS
Wilhelmina Jacoba Mien Ruys,  (1904-1999)

Mien Ruys, foto Fred Zandvoort

In 1888 begon Bonne Ruys kwekerij Moerheim in Dedemsvaart, waar hij vaste planten ging kweken. Zijn dochter Mien werd in 1904 geboren en groeide op tussen de eindeloze moerbedden met vaste planten.  Ze was niet zo geïnteresseerd in het kweken, maar juist in het toepassen van die planten. Aan het begin van de twintigste eeuw was daar nog niet veel over bekend.

Op twintigjarige leeftijd begon ze in de boomgaard van haar ouders met haar eerste experiment; ze trok een lijn vanuit het ouderlijk huis richting de kwekerij van haar vader en tekende hier een dwarslijn op. De lijnen werden rechte paden van betonnen tegels, en op de kruising van beide paden kwam een vierkante vijver met daaromheen een weelderige, losse beplanting. Ze noemde dit haar ‘eerste daad van tuinarchitectuur’. Daarna zouden er nog vele volgen.

TUINARCHITECTE MIEN RUYS

Mien Ruys werd tuin- en landschapsarchitect en heeft bijna zeventig jaar lang talloze ontwerpen en beplantingsplannen gemaakt voor privétuinen, woningstichtingen, fabrieken, kantoren en zorginstellingen.

Haar stijl werd gekenmerkt door  strakke, heldere lijnen en geometrische vormen, gecombineerd met een weelderige beplanting die dit verzachtte.

Door haar jeugd op de kwekerij had ze een enorme kennis van vaste planten waar ze, in tegenstelling tot haar tijdgenoten, veel gebruik van maakte in haar ontwerpen.

Het toepassen van vaste planten in de groene ruimte was voor haar een ‘must’ voor de beleving van kleur, natuur en de seizoenen.

Tijdens haar lange loopbaan was het terrein van de kwekerij haar proeftuin. Er werd steeds een stuk grond opgeofferd voor nieuwe experimenten.

De Tuinen Mien Ruys, inmiddels 2,5 hectare groot, bestaan uit dertig proeftuinen en tonen het levenswerk van één van de meest bekende tuinarchitecten van de twintigste eeuw.

Vanaf 2004 hebben de twintig tuinen die Mien Ruys zelf heeft ontworpen de monumentenstatus; de oudste tien tuinen zijn rijksmonument, de overige gemeentelijk monument.

Een bezoek aan de tuinen is een wandeling door een overzicht van bijna honderd jaar tuinarchitectuur, want ook na haar overlijden in 1999 is het experimenteren voortgezet. Naast de historische waarde zijn de Tuinen Mien Ruys een bijzondere, tijdloze groene oase die nog steeds voor veel mensen een inspiratiebron is.

PRAKTISCHE INFORMATIE TUINEN MIEN RUYS

• Open van  1 april tot 1 november op dinsdag t/m zaterdag van 10-17 uur
  • zondag van 12-17 uur.
  • Op maandag gesloten, met uitzondering van feestdagen.

Er is een theehuis, een winkel met onder andere tuingereedschap, biologische zaden en tweedehands tuinboeken en in het Plantenhof worden vaste planten verkocht. Kijk voor meer informatie op: www.tuinenmienruys.nl

Adres:
Tuinen Mien Ruys
Moerheimstraat 84
7701 CG Dedemsvaart
tel 0523 – 614774
info@tuinenmienruys.nl

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

deel tuin